h1

Μεταξύ μαλακίας και ουτοπίας

02/05/2010

Διαβάζω τα μπλογκς κάποιων φίλων και αναρωτιέμαι αν τελικά υπάρχει πάτος σε αυτό το χάσμα μεταξύ πραγματικότητας και ουτοπίας. Αυτός είναι ο καιάδας που η ελληνική αριστερά πετάει τα παιδιά της εδώ και 35 χρόνια.

Αρχικά, είναι πολύ ευρύς ο όρος «Αριστερά» για να περιγράψει με σαφήνεια την σημερινή στάση ή μάλλον το συνονθύλευμα από πολλές διαφορετικές στάσεις κομμάτων – συνδικαλιστών – οργανώσεων κλπ που ανήκουν στον ευρύτερο χώρο της αριστεράς. Ο Αλέξης (και δεν ξέρω αν συμφωνούν όλες οι συνιστώσες) θέλει δημοψήφισμα για το ΔΝΤ λες και ο λαός απαρτίζεται από οικονομολόγους, χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι με αυτόν τον τρόπο νομιμοποιεί τον Καρατζαφέρη που ζητάει κι αυτός δημοψηφίσματα every now and then. Στον Περισσό η Αλέκα φαντασιώνεται τα κεφάλια των πλουτοκρατών (των οποίων τα ονόματα τα ξέρει αλλά δεν τα λέει) σε πιάτο και την επανάσταση να ξεκινάει αύριο από το σύνταγμα αλλά να την κάνουν κάποιοι άλλοι, όχι τα λαμόγια οι νεοέλληνες που ονειρεύονταν πισίνες και αυτοκίνητα, χωρίς βέβαια να μας λέει που θα βρεθούν αυτοί οι άλλοι και φυσικά χωρίς να αναρωτιέται αν υπάρχουν και πόσοι είναι (ελάχιστοι). Οι εξωκοινοβουλευτικοί λένε κι αυτοί τα δικά τους αλλά δεν ακούγονται, (και πως να ακουστούν; δεν φτάνουν λίγες εφημερίδες και λίγα blogs).Η όλη κατάσταση απλά σκιαγραφεί με λίγο μεγαλύτερη σαφήνεια από ότι στο παρελθόν το πόσο έχει εκφυλιστεί, μαζί με όλα τα άλλα, και η αριστερά. Αυτός είναι κι ο λόγος που ο Έλληνας είναι πλέον τόσο απαισιόδοξος, και στατιστικά, παρόλο που τα ποσοστά των άλλων πέφτουν τα αριστερά κόμματα μένουν περίπου στα ίδια χωρίς να πιστώνονται την λαϊκή οργή.

Διάβαζα σε φιλικό μπλογκ ότι εδώ και δύο βδομάδες «γίνονται ζυμώσεις κι αυτό είναι θετικό και μπλα μπλα μπλα». Αυτά είναι όμορφα αλλά τουλάχιστον αστεία, οι ζυμώσεις δεν γίνονται εδώ και δυο βδομάδες αλλά επί 35 χρόνια. Στο μεταξύ μεσολάβησαν η κατάρρευση της ΕΣΣΔ, η είσοδος της χώρας στην ΕΕ, η είσοδος στην ΟΝΕ, οι Ολυμπιακοί αγώνες κλπ κλπ. Είναι άλλοι λοιπόν αυτοί που ζυμώνουν και διαμορφώνουν τις εξελίξεις, η αριστερά δεν ζυμώνει, απλά κοσκινίζει τις εξελίξεις οι οποίες τρέχουν και επί 35 χρόνια απλά βυθίζεται στον διχασμό γιατί ο καθένας κρατάει διαφορετικό κόσκινο, βλέπει μόνο μέσα από αυτό και χάνει την πραγματικότητα. Και δικαιολογημένα, το να περιμένουμε από την αριστερά (αυτή την αριστερά), αυτή τη στιγμή, σε περίοδο κρίσης και χωρίς να υπάρχει ψυχραιμία, να κάνει αυτό που δεν κατάφερε εδώ και 35 χρόνια, δηλαδή να συνταχθεί σε ένα ενιαίο μέτωπο, να ανοίξει τα αυτιά της και να ακούσει (αντί να καπελώνει ή να εξοστρακίζει) τις φωνές των μη ενταγμένων και να βρει πραγματικές προτάσεις για το μετά, απαιτεί περισσότερο πίστη στη μεταφυσική από όσο οι περισσότεροι από εμάς (αριστεροί όντες) θα μπορούσαμε να δεχθούμε. Η αριστερά είναι στον κόσμο της, αδυνατεί όχι μόνο να κάνει προτάσεις, αλλά να κάνει στοιχειώδεις αναλύσεις, να παράξει αναγνώσεις της πραγματικότητας.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι δηλώσεις Παπαρήγα για τα γεγονότα του Δεκεμβρίου, όταν έβγαινε από το μέγαρο Μαξίμου, «Να σταματήσει ο ΣΥΡΙΖΑ να χαϊδεύει τα αυτιά των κουκουλοφόρων». Αυτή ήταν η βαθυστόχαστη ανάγνωση της Αλέκας, αυτό βρήκε να πει για την έκρηξη μιας συσσωρευμένης κοινωνικής οργής που πυροδοτήθηκε από την εκτέλεση ενός μικρού παιδιού.

Και ρωτάω λοιπόν, μετά από αυτό για ποιο λόγο να συνταχθεί κάποιος μη ενταγμένος με την Αλέκα; Για ποιο λόγο να συμπορευθεί με το ΠΑΜΕ ή με τον Τσίπρα; Για ποιο λόγο να επιθυμεί κανείς μια συστημική αλλαγή που θα έρθει από κάποιους σαν αυτούς; Γιατί αν δεν έρθει από αυτούς δεν έρθει από κανέναν για έναν πολύ απλό λόγο… Γιατί το όνειρο των υπολοίπων δεν είναι η σοσιαλιστική ουτοπία αλλά μια μαύρη Καγιέν. Προσωπικά, δεν θέλω επανάσταση γιατί δεν εμπιστεύομαι κανέναν για να την κάνει (και μη μου πείτε θα την κάνει ο λαός γιατί ειδικά αυτόν τον λαό δεν τον εμπιστεύομαι, δεν έχω κανένα λόγο)

Κάποια φίλη σε ένα blog, απέδιδε την έλλειψη εναλλακτικής πρότασης από την αριστερά στο γεγονός ότι δεν είχε προβλέψει την κρίση… Λάθος! Τι δεν είχε προβλέψει; Την κατάρρευση μιας οικονομικής δομής που βασίζεται στο χρέος και την υπεραξία και λέγεται καπιταλισμός; Μα όχι απλά το έχει προβλέψει αλλά πάνω σε αυτό χτίζεται όλη η ρητορική και η ιδεολογία της, αυτό διδάσκει ότι θα συμβεί, αυτή η κατάρρευση είναι η δικαίωση και μαζί η λύτρωση που περιμένει η αριστερά και αντί να πιάσει την ευκαιρία, να δώσει προτάσεις και απαντήσεις, αυτή μπροστά στην ιστορική συγκυρία δεν είναι έτοιμη (και δεν είναι η πρώτη φορά). Τραγικό είναι αυτό, δεν συμβαίνει κάτι που ήταν μη αναμενόμενο αλλά ακριβώς το αναμενόμενο και είναι αυτονόητο ότι το είχε προβλέψει. Γιατί, αν δεν το είχε προβλέψει τότε η επιστημονικότητα την οποία επικαλείται η αριστερά (και ειδικά το ΚΚΕ) όταν μιλά για ζητήματα οικονομίας (και μάλιστα όχι μόνο για ανάλυση της ήδη υπάρχουσας κατάστασης αλλά και για σύνθεση) δεν είναι παρά ένας επιστημονισμός της κακιάς ώρας (δεν είναι ακριβώς τόσο χάλια αλλά τέλος πάντων).

Στην τελική, δεν χρειάζονται πολλές σκέψεις και συζητήσεις για να βρει η αριστερά ποια τρύπα πρέπει να βουλώσει πρώτα όταν το πλοίο βουλιάζει, ειδικά όταν οι τρύπες ανοίγονταν μια μια στην διάρκεια των 35 χρόνων μεταπολίτευσης και μαζί με τους άλλους τις άνοιγε και η ίδια η αριστερά ή έστω τις έβλεπε να ανοίγουν και δεν τις έκλεινε. Στην τελική από την αριστερά, και ειδικά από αυτή την αριστερά που ήταν μέσα στο καράβι (την κοινοβουλευτική) δεν θα έπρεπε να περιμένει ο λαός την σωτηρία την ύστατη ώρα, θέλαμε προτάσεις πολύ πιο πριν, δεν τις έδωσε και είναι υπόλογη γι’ αυτό. Η αριστερά (και ειδικά η κοινοβουλευτική) έχει κι αυτή το δικό της μερίδιο ευθύνης για το γεγονός ότι βουλιάζει το καράβι, όχι το μεγαλύτερο μερίδιο, αλλά μεγάλο… Άλλωστε η κρίση εκτός από οικονομική είναι και κοινωνική και πολιτική (εδώ και 35 χρόνια) και αυτό το κουβαλάει στα σπλάχνα της και η αριστερά.

Τις τελευταίες μέρες αισθάνομαι πολύ νευριασμένος με όλα, δεν υπάρχει σοβαρότητα πουθενά, δεν υπάρχει καμία σοβαρή ανάλυση, δεν υπάρχει τίποτα για να πιαστεί κανείς και να ελπίζει, και κυρίως δεν υπάρχει κανένας που να μπορώ να πω ότι είναι καθαρός και δικαιούται να μιλάει, όλα βρωμάνε, κι εγώ ακόμα. Αυτό που με ενοχλεί πιο πολύ όμως είναι ότι όλα τα παραπάνω τα αποδίδω εξίσου στην αριστερά η οποία με κάνει να μην ελπίζω σε τίποτα και να μη θέλω να ελπίζω ακριβώς γιατί η ελπίδα έχει καταλήξει να είναι ο αυτοσκοπός για την αριστερά. Δεν ενδιαφέρει πλέον η αλλαγή πρακτικά και πραγματικά αλλά η ελπίδα για την αλλαγή με πίστη σε ένα συγκεκριμένο τρόπο που θα την φέρει. Είναι ο ίδιος λόγος, η αναζήτηση της ελπίδας, που κάνει κάποιους να πιστεύουν στον θεό. Το να περιμένω κάτι θετικό σήμερα από την αριστερά προϋποθέτει λοιπόν κάτι σαν θρησκευτική πίστη αλλά πλέον προτιμώ να είμαι πραγματιστής και κυνικός παρά ουτοπιστής, αιθεροβάμον και, ακόμα χειρότερα, πιστός. Δεν ελπίζω λοιπόν και δεν θέλω να ελπίζω και γι’ αυτό δεν θα συμπαραταχθώ με κανέναν, στην τελική κάποιοι αριστεροί δεν άκουσαν τύπους σαν τον Καστοριάδη, γιατί να ακούσουν εμένα, εσένα… Άσε που με όλους αυτούς που βλέπω να διεκδικούν την αλλαγή δεν πιστεύω πια ότι η επανάσταση θα είναι καλύτερη από το ΔΝΤ… Γιατί το μεγαλύτερο πρόβλημα της Αριστεράς σήμερα είναι οι αριστεροί.

(πριν βιαστείτε να μου αποδώσετε οτιδήποτε, διαβάστε μερικά ακόμα ποστς σε αυτό το blog, μπορεί να αλλάξετε γνώμη)

Advertisements

30 Σχόλια

  1. Χαχα
    Φοβάσαι βρε Χάρη μη σε κακολογήσουν οι αναγνώστες; Μα πάνω κάτω είναι έτσι όπως τα λες! Κι αν είναι έτσι όπως τα λες και σε κακολογήσουν… κακό του κεφαλιού τους!
    Μήπως ταυτοχρόνως οι τελευταίες 2 σειρές δείχνουν και το οτι έχεις καταλάβει οτι οι φίλοι αριστεροί είναι κομάτι βιαστικοί και σε dt θα φωνάξουν ‘Σταύρωσον αυτόν’;

    Στο mygranma στη ‘θλιβερή αριστερά’ άκουσα και τι δεν άκουσα, επειδή είπα τα αυτονόητα!
    Κάτι άλλο τώρα. Ο Μαρξισμός είναι εργαλείο για άλλη εποχή! Όχι για τη δική μας! Ας δοκιμάσουμε και κανένα νεότερο εργαλείο! Έτσι δεν είναι;!


  2. τι να ειπω παραπ΄νω ..δικιο εχεις .. Το εκανα συνδεσμο…
    Αμην και ειθε να σ’ακουσει κανεις απο την …Αριστερα ..


  3. Φίλε Νίκο, καλωσόρισες,

    Τις δυο γραμμές στο τέλος τις γράφω για να καταστήσω σαφές στους αναγνώστες αυτού του post ότι αυτά που λέω δεν τα λέω σαν ένας εξωτερικός παρατηρητής ή σαν μανιώδης πολέμιος της αριστεράς. Είναι καλό να το ξεκαθαρίσω γιατί κάποιοι πάσχουν από σύνδρομο καταδίωξης (όπως κι εγώ)! 🙂

    Από εκεί και πέρα το γεγονός είναι ότι ο μαρξισμός είναι ένα εργαλείο. Το πόσο παλιό είναι το αν μπορεί να λειτουργήσει σήμερα κλπ είναι μια ενδιαφέρουσα κουβέντα αλλά είναι μάλλον δευτερεύουσα και για να είμαι ειλικρινής δεν είμαι καθόλου βέβαιος σε τι βαθμό μπορεί να είναι παραγωγική με τον τρόπο που γίνεται.

    Αυτό που με ενδιαφέρει είναι μάλλον πιο ευρύ από το αν είναι παλιό ή νέο εργαλείο, είναι το γεγονός καθαυτό ότι ο μαρξισμός είναι εργαλείο, και ως εργαλείο κάνει κάτι, ίσως να μπορεί να κάνει πολλά, ενδεχομένως παραπάνω από ένα πράγματα (όπως ο ελβετικός σουγιάς), αλλά είναι πάντα ένα εργαλείο με ένα εργαλειακό εύρος ανάλογα και με τον χρήστη του και τις δυνατότητες του ίδιου του εργαλείου. Το εργαλειακό εύρος του σφυριού έχει να κάνει με το τι μπορεί να κάνει ένα σφυρί (καρφώνει) και με το μέχρι που φτάνει το χέρι μου που το κρατάει. Αν το χέρι μου δεν φτάνει στο ταβάνι πρέπει να πατήσω πάνω σε μια καρέκλα. Η ουσία δεν είναι το σφυρί, ούτε η καρέκλα ούτε ο τρόπος που θα τα χρησιμοποιήσω αλλά το γεγονός ότι θέλω να καρφώσω ένα καρφί στο ταβάνι.

    Το ζήτημα λοιπόν είναι ότι κάποιοι πρέπει να σταματήσουν να κοιτάζουν το σφυρί (το εργαλείο) και να μας λένε τι μπορούν να κάνουν με αυτό και επιτέλους να το κάνουν ή να αφήσουν κάποιον άλλον να το κάνει με το δικό του σφυρί το οποίο δεν είναι απαραίτητο να συνοδεύεται από δρεπάνι…


  4. μόνο σε ένα πράγμα διαφωνώ… ένα δημοψήφισμα για το ΔΝΤ δεν είναι για ψίλου πήδημα όπως συνήθως οι μαλακίες που ζητάει ο Καρατζαφέρης. Πρέπει να είσαι τυφλός για να μην το βλέπεις αυτό.

    Από την άλλη όσο χρειάζεσαι να είσαι οικονομολόγος για να ψηφίσεις για το ΔΝΤ τόσο θα έπρεπε να ασχολείσαι με την πολιτική για να ψηφίσεις έναν βουλευτή. Αυτά έχει η Δημοκρατία όμως…πολλούς άσχετους που ψηφίζουν ΝΔ ΠΑΣΟΚ ακόμα και ΚΚΕ γιατί οι γονείς τους το κάναν.

    Προσωπικά προτιμώ να τους δώσω την εγκρισή μου για να με γαμήσουν παρά να με βιάσουν …εκεί είναι η διαφορά.

    Όσο δεν έχω όμως αυτή την ευκαιρία…θα διαδηλώνω μέχρι να ακουστώ ή να πεθάνω.

    Τα λέω λίγο τραγικά αλλά εκεί θα μας φτάσουν σε λιγάκι.


  5. Κριμα Χαρη να διαιωνιζεις την ιδια ατελεσφορη γκρινια και κριτικη, τη στιγμη που το εδαφος για τον επαναπροσδιορισμο του χωρου ειναι περισσοτερο ευφορο απο ποτε.

    Αν μπορεις να αξιολογησεις καταστασεις, οι τωρινες συνθηκες δεν ειναι ιδιες με αυτες της προηγουμενης 35ετιας που αδικα την ισοπεδωνεις.

    Επισης, πιστευω οτι υπαρχουν γονιμες και αγονες εποχες. Κι οτι σε αγονους καιρους δεν περιμενεις να γεννηθουν ουτε μεγαλες ιδεες, ουτε να συμβουν αξιοσημειωτα γεγονοτα. Δεν ειναι τυχαιο που σε καποια εποχη εμφανιζεται μια ξαφικη ανθιση σε ολα τα πεδια. Και μετα, παλι νεκρα. Ολα αυτα τα χρονια ημασταν κατω απο την κυριαρχια μιας μονης και ισχυρης ιδεολογιας που σαρωσε τα παντα, μεχρι που αρχισε να αμφισβητειται ανοιχτά πλεον. Δεν εχει πεθανει, αλλα τωρα φαινεται ποσο επιζημια ηταν.

    Επι πλεον ολοι ειμαστε χορτατοι απο κριτικες. Απο νεες ιδεες ειμαστε φτωχοι. Αλλα οποιος προτεινει, εκτιθεται κιολας!


  6. Cynical, δεν είναι κρίμα, αν ήμουν ο μόνος που τα έλεγα θα μπορούσατε να πορευθείτε χωρίς να με ακούτε. Τώρα που δεν τα λέω μόνο εγώ μάλλον θα πρέπει να προβληματιστείτε για το αν υπάρχουν λόγοι που λέγονται. Μακάρι όλα να ήταν ιδανικά και να μην χρειαζόταν να πούμε τίποτα, αλλά δεν γίνεται, είναι μεγάλη υπόθεση να θες να αλλάξεις τον κόσμο και ακόμα μεγαλύτερη να τον κάνεις καλύτερο για όλους και όχι μόνο για κάποιους.

    Συμφωνώ ότι δεν είναι ίδιες οι συνθήκες όπως πριν από 35 χρόνια, οι ιδέες όμως είναι περίπου οι ίδιες και αυτό είναι το κακό. Το ακόμα χειρότερο είναι ότι δεν είναι ίδια τα πρόσωπα στα οποία απευθύνεται η αριστερά, είναι άλλος ο Έλληνας σε σχέση με πριν 35 χρόνια και όπως σωστά λες «τώρα φαίνεται πόσο επιζήμια ήταν» η μια κυρίαρχη ιδεολογία των τελευταίων χρόνων. Αυτό λέω κι εγώ κι αυτός είναι ο λόγος που δεν ελπίζω και πολλά. Δεν είπα ότι δεν συμπορεύομαι μαζί σου, αλλά δεν είναι όλοι σαν εσένα. Σε τιμά που μιλάς για «αριστερά» κι αυτό ακούγεται τόσο ενωτικό αλλά η «αριστερα» σήμερα είναι ένα κατατεμαχισμένο μόρφωμα χωρίς αρχή και τέλος και ναι, μακάρι να μην ήταν!

    Συμφωνώ επίσης απόλυτα μαζί σου για το γεγονός ότι υπάρχουν γόνιμες και άγονες περίοδοι και ότι αυτή έχει τις προϋποθέσεις να να είναι πολύ γόνιμη για την αριστερά. Όμως προϋπόθεση για την γονιμότητα είναι να χρησιμοποιείται ως λίπασμα η άγονη περίοδος και αυτό δεν έχει γίνει. Η αριστερά εκτός ότι αδυνατεί να παράξει ανάλυση για την πραγματικότητα (δεν υπάρχει διανόηση σήμερα στην Ελλάδα) δεν έχει κάνει την αυτοκριτική της (και εδώ μιλάω κυρίως για την κοινοβουλευτική αριστερά) και δεν έχει αφομοιώσει καλά καλά τα προϊόντα και τις αναλύσεις της αμέσως προηγούμενης γόνιμης περιόδου γύρω στο ’68 (μιλάω για την αριστερά στην Ελλάδα).

    Συμφωνώ επίσης ότι όποιος κάνει προτάσεις εκτίθεται (και αυτό τιμά εσένα) αλλά ταυτόχρονα εκτίθεται και όποιος αντέχει να κάνει κριτική που θα ήθελε να μην έχει βρεθεί στην δύσκολη θέση να κάνει (κι αυτό τιμά εμένα ακόμα κι αν με βρίσκεις λάθος).

    Στην τελική, δεν πολεμάω την αριστερά, κριτική της κάνω και μάλιστα με τις καλύτερες προθέσεις. Αν δεν με ενδιέφερε δεν θα έδινα καμία σημασία. Άλλωστε δεν γεννήθηκα ούτε απογοητευμένος ούτε αντικομμουνιστής και δεν υπήρξα ποτέ φιλοκαπιταλιστής. κάθε άλλο, σε αριστερή οικογένεια μεγάλωσα (με εξορίες και κυνηγητό), σε φτωχογειτονιά (σε εργατικές κατοικίες), έχω ζήσει σε τρεις χώρες, έχω περάσει από 3 πανεπιστήμια, έχω μεταπτυχιακό με άριστα και εύφημο μνεία, και πλέον είμαι άνεργος και μένω με τους γονείς μου των οποίων ο μισθός ψαλιδίζεται… Όμορφα δεν είναι; Λες λοιπόν να μην με ενδιαφέρει το καλό της αριστεράς; ή μήπως επειδή με ενδιαφέρει το καλό της θα πρέπει να της χαριστώ;…


  7. Άλλωστε νομίζω ασκώ κριτική σε πολύ συγκεκριμένα πράγματα, όχι γενικά κι αόριστα αλλά απολύτως στοχευμένα!


  8. Εγώ εκείνο που έχω να σου πω είναι ότι ΕΧΑΣΕΣ ΟΛΟΣΧΕΡΩΣ ΤΗ ΜΠΑΛΑ, κι αν δεν σε ήξερα και σε εκτιμούσα θα ήσουν ΜΟΝΟ ΓΑ ΚΛΩΤΣΙΕΣ.\

    ΕΙΣΑΙ ΣΟΒΑΡΟΣ ρε Χάρη που έγραψες π.χ. ΑΥΤΗΝ ΕΔΩ την ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΜΕΓΚΑ-παπαριά?

    Τις τελευταίες μέρες αισθάνομαι πολύ νευριασμένος με όλα, δεν υπάρχει σοβαρότητα πουθενά, δεν υπάρχει καμία σοβαρή ανάλυση, δεν υπάρχει τίποτα για να πιαστεί κανείς και να ελπίζει, και κυρίως δεν υπάρχει κανένας που να μπορώ να πω ότι είναι καθαρός και δικαιούται να μιλάει, όλα βρωμάνε, κι εγώ ακόμα.

    εεεε…. ή δεν διαβάζεις και δεν παίρνεις χαμπάρι τίποτε, ήγ ΔΕΝ ΠΑΣ ΚΑΛΑ.

    Αμα βρωμάς κι εσύ, πήγαινε ΠΛΥΣΟΥ. Αααα μα πια….


  9. Εγώ εκείνο που έχω να σου πω είναι ότι ΕΧΑΣΕΣ ΟΛΟΣΧΕΡΩΣ ΤΗ ΜΠΑΛΑ, κι αν δεν σε ήξερα και σε εκτιμούσα θα ήσουν ΜΟΝΟ ΓΑ ΚΛΩΤΣΙΕΣ.\

    ΕΙΣΑΙ ΣΟΒΑΡΟΣ ρε Χάρη που έγραψες π.χ. ΑΥΤΗΝ ΕΔΩ την ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΜΕΓΚΑ-παπαριά?

    Τις τελευταίες μέρες αισθάνομαι πολύ νευριασμένος με όλα, δεν υπάρχει σοβαρότητα πουθενά, δεν υπάρχει καμία σοβαρή ανάλυση, δεν υπάρχει τίποτα για να πιαστεί κανείς και να ελπίζει, και κυρίως δεν υπάρχει κανένας που να μπορώ να πω ότι είναι καθαρός και δικαιούται να μιλάει, όλα βρωμάνε, κι εγώ ακόμα.

    εεεε…. ή δεν διαβάζεις και δεν παίρνεις χαμπάρι τίποτε, ήγ ΔΕΝ ΠΑΣ ΚΑΛΑ.

    Αμα βρωμάς κι εσύ, πήγαινε ΠΛΥΣΟΥ. Αααα μα πια….


  10. ΠΟΥ περιμένεις να δεις φως δηλαδή? Στα κανάλια και στα κόμματα που ΑΧΡΗΣΤΕΥΤΗΚΑΝ?

    Τα μπλογκ ΤΙ τα έχουμε δηλαδή? Για να μπαίνει ο κάθε παπάρας και να μας βρίζει? ΟΧΙ βέβαια.

    Χάρη, η Επανάσταση είναι ΕΔΩ, είσαι ΚΑΙ εσύ και σε ΚΑΛΕΙ.


  11. Χάρη, εγώ πάλι δεν θεωρώ παπαριά το κείμενό σου, ούτε σε εγκαλώ σα να ήσουν ο γκρινιάρης στη γωνία.
    Η αλήθεια είναι πως το κείμενο μοιάζει να έχει γραφτεί από τον «γκρινιάρη της γωνιας», αλλά μόνο κατ’επίφασιν και όχι επειδή σε ξέρω τόσο καιρό και ξέρω πως δεν είσαι ο κλασικός αριστερός παραγοντίσκος.

    Για μένα αυτή είναι η χρυσή ευκαιρία του κόσμου να πάρει τη ζωή του στα χέρια του. Αδιαφορώ αν θα ονομάσει το μέλλον του σοσιαλισμό, κομμουνισμό ή αρνάκι φρικασέ, οι ονομασίες έχουν σημασία μόνο για όσους εξακολουθούν να αποκαλούν τη Μακεδονία «Σκόπια».

    Ο μαρξισμός, αν και «παλιός»,είναι ένα πολύ καλό εργαλείο για να κατανοησεις αυτό που συμβαίνει και για να πάρεις ιδέες σχετικά με το πώς θα μπορούσε να αλλάξει. Αλλά ο μαρξισμός από μόνος του δεν σε καθιστά φωστήρα ούτε σου παρέχει πολιτικό ανάστημα -του οποίου οι ηγεσίες της αριστεράς αυτή τη στιγμή στερούνται. Είναι πολύ λίγοι και μικροί όλοι αυτοί οι καρικατουρίστικοι τύποι που περιφέρουν τη μιζέρια τους στις εκπομπές του πρετεντέρη και στα πάνελ του πολίτη.

    Μια καλή ερώτηση είναι αν έχουμε την αριστερά που μας αξίζει. Στο κάτω κάτω κομμάτι δικό μας είναι αυτή η αριστερά, κομμάτι δικό μας είναι και όλοι αυτοί οι απίστευτοι τύποι που διασπάθισαν το δημόσιο χρήμα και εξακολουθούν να κυκλοφορούν στο δρόμο χωρίς πίσσα και πούπουλα.

    Συμμερίζομαι ΑΠΟΛΥΤΑ τις ανησυχίες σου σχετικά με το τι είδους άλλη κοινωνία μπορεί να φτιάξει αυτός ο λαός, ειδικά αν επιλέξει να ηγηθεί από αυτή την αριστερά.

    Αδιαφορώ πλήρως για την ενότητα της αριστεράς. Έχω ξαναδεί το έργο σε μικροκλίμακα για να είμαι 100% βέβαιη πως στην (επιπέδου επιστημονικής φαντασίας) υποθετική περίπτωση που ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΤΑΡΣΥΑ βρισκόντουσαν γύρω από ένα τραπέζι να κουβεντιάσουνε, αυτό που θα εκτυλισσόταν θα ήταν πύρινες τοποθετήσεις που θα παπαγάλιζαν τη (κάθε) γραμμή χωρίς ίχνος συβιβαστικής διάθεσης, καβγάδες για την τρίτη πρόταση της δεύτερης παραγράφου μιας προκύρηξης και ολυμπιακών επιδόσεων προσπάθειες για καπέλωμα όλων από όλους.

    Ευχαριστώ, δεν θα (ξανα)πάρω.

    Αν υπάρχει μια ελπίδα είναι σε όλο αυτό τον απλό κόσμο που ενδεχομένως θα καταφέρει να πάρει την κατάσταση στα χέρια του. Μόνο που, επειδή προσωπικά ασπάζομαι το μαρξισμό, αλλαγή και κινητοποίηση του κόσμου, χωρίς «πρωτοπορία» και «ηγεσία» βρίσκω πολύ δύσκολο να συμβεί. Αν συμβεί, τότε μάλλον θα έχει χαρακτηριστικά εκτόνωσης και ανεμοσκορπίσματος. Και θα αφήσει πίσω της πιθανά θλίψη, μιζέρια και απογοήτευση.

    Θέλω να πω, γαμάτο το κυνηγητό του Κακλαμάνη στη Σταδίου -κι εγώ το χάρηκα. Αλλά μετά τι;

    Το ξέρω πως ακούγομαι σαν Κασσάνδρα, αλλά είναι πολλές οι προϋποθέσεις που πρέπει να καλυφθούν. Το πολιτικό ανάστημα των μεν (ηγεσιών), αλλά και η ριζοσπαστικοποίηση των δε (λαού) είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα για να επιτρέπουν ελπίδες.

    Όπερ έδει δείξαι.

    [ΥΓ. Κόψε την τηλεόραση, θα πάθεις καμιά συμφόρηση.]


    • Συμφωνώ με όλα… ακόμα και με το που βάζεις τελεία και κόμμα…

      Προσθέτω, την κριτική στον Μαρξισμό δεν χρειάζεται να την κάνουμε εδώ, την έχουν κάνει άλλοι και μάλιστα πολύ καλά, οργανικά και θετικά, χωρίς να τον διαλύουν, προσθέτοντας και βελτιώνοντας τον. Έγω την κριτική δεν την κάνω στον Μαρξισμό την κάνω στους Μαρξιστές που κόλλησαν και θεώρησαν όλους τους άλλους αιρετικούς…

      Επίσης, την απάντηση στην φαρσοκωμωδία που λέγεται Ελλάδα, μπορεί και πρέπει να την δώσει το υγιές κομμάτι του λαού, το πώς θα γίνει αυτό, θα το δούμε… Ο στόχος είναι ένας καλύτερος κόσμος, όχι ένας καλύτερος σοσιαλιστικός κόσμος. μπορεί τα δύο αυτά να ταυτίζονται αλλά μπορεί και όχι, μπορεί να υπάρχει και κάτι άλλο.

      Γιατί εκτός από τον Μαρξ τα λέει ωραία και ο φασίστας (αλλά μέγιστος φιλόσοφος) Martin Heidegger: «Η αλήθεια υπάρχει τη στιγμή της αποκάλυψης της» κι εγώ προσθέτω «ούτε πριν, ούτε μετά».


  12. @Omadeon, Γιώργο μου, όσο και να με τσιγκλάς με τον (πάντα) καυστικό σου λόγο, θα επιμένω να μην θέλω να αντιπαρατεθώ με ανθρώπους που είναι φίλοι μου και τους εκτιμώ, δεν έχω ούτε την ψυχική διάθεση ούτε τον χρόνο.

    Άλλωστε, η κριτική μου δεν αναφέρεται στον κόσμο της αριστεράς συνολικά ούτε στους ανθρώπους που θέλουν να συνδιαλέγονται και να συνδιαμορφώνουν (στα blogs ή οπουδήποτε αλλού) προετοιμάζοντας έναν καλύτερο κόσμο. Νομίζω όμως ότι αυτό που λες «τα κόμματα που αχρηστεύτηκαν» παίρνει αμπάριζα και τα κόμματα της αριστεράς και μαζί με αυτά πολλές φοιτητικές και συνδικαλιστικές οργανώσεις.

    Καλώς ή κακώς η επανάσταση μπορεί να προετοιμάζεται σήμερα (κι αυτό είναι το υγιές) αλλά θεωρώ ότι δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να γίνει αύριο ούτε μεθαύριο.


  13. είπες (λέξη κλειδί): «το μεγαλύτερο πρόβλημα της Αριστεράς σήμερα είναι οι αριστεροί.»

    βεβαίως γιατί αυτοί κυρίως πρέπει να είναι οι πλέον ιδεολογικά καταρτισμένοι, όμως αυτό απαιτεί, διάβασμα, μελέτη, ανάπτυξη κριτικής και αναλυτικής ικανότητας κ.α. διότι η αστική τάξη είναι παλιά πουτάνα, γνωρίζει αναρίθμητα μονοπάτια, κι αν δεν είσαι σε θέση να αντιπροτείνεις επιτόπιες λύσεις, μην μιλάς γιατί με το (επαναλαμβανόμενο) «για όλα φταίνε οι πλουτοκράτες» δεν ξαναχτίζεις τον παιδικό σταθμό (ας πούμε) μου μόλις γκρεμίστηκε…

    Συμφωνώ με την αγαπητή Кроткая


  14. Επειδή ο Νίκος ανέφερε το granma, θέλω να πω ότι εκεί μέσα ξεδιπλώνεται ανάγλυφα η σημερινή εικόνα της αριστεράς.
    Λίγοι, πολύ λίγοι σοβαροί άνθρωποι με χαρακτηριστικά σαν αυτά που περιγράφει ο Στράτος: διαβασμένοι, καταρτισμένοι, συγκροτημένοι, άνθρωποι που ζυγίζουν τις κουβέντες τους πριν τις ξεστομίσουν.
    Και πολλοί, πάρα πολλοί που έχουν μπερδέψει τα πράγματα και αντί να κάνουν πολιτική, κάνουν συνδικαλισμό.

    Και μιας και βγάζω τη χολή μου, συνειδητοποιώ πλέον πως το πέρασμα ακόμα και από αυτή την αριστερά είναι σπουδαίο σχολείο, αν έχεις δυο δράμια μυαλό να κρίνεις τι κρατάς και τι αφήνεις.
    Αν πάλι δεν τα’χεις αυτά τα δυο δράμια, απλά αναπαράγεις συμπεριφορές και κοπιάρεις ατάκες. Και φτάνεις στα 35 να κάνεις πολιτική με τον ίδιο τρόπο που έκανες συνδικαλισμό στους ΔΑΠίτες τότε που αγόρευες στις ΓΣ της Σχολής σου. (κάθε ομοιότητα τυχαία!).


  15. @Кроткая

    Πολύ μου άρεσε που ένοιωσα την υποστήριξή σου σχετικά μ’αυτό που υπέστην στο granma!
    Πιο πολύ όμως μου άρεσε το νικ σου! Από τώρα και στο εξής έτσι θα υπογράφω!
    Кроткая
    Τι ωραίο νικ!!!
    Θα κατοχυρώσω και Domain name: Και krotkaya.com και Кроткая.com! Για καλό και για κακό, να μη έχω προβλήματα στο μέλλον!
    Αλλά και εμπορικό σήμα! Ίσως κάνω στο μέλλον καμιά εταιρεία λισινγκ υπερπολυτελών αυτοκινήτων!
    Δεν πιστεύω να σε πειράζει! Εξάλλου είναι ξεκάθαρο ποιος είναι ποιος και δε θα μας μπερδεύουν!
    A, και σχετικά μ’αυτά τα μπλογκς που έχεις προς το παρόν δε με πειράζουν… μπορείς να τα έχεις! Δεν δεσμεύομαι όμως και για το μέλλον!
    Να έχεις ένα καλό και δημιουργικό απόγευμα!
    CU…

    @harisheiz
    Εντάξει, καλά τα πήγες! Μόνο απειλές για καμιά κλωτσιά και καναδυο ψευτοβρισιές!
    Keepgoing..

    Νίκος


    • Νίκο, θα μου επιτρέψεις να μην επιτρέψω εγώ ως συντονιστής του διαλόγου να χρησιμοποιείς το nickname κάποιου άλλου χρήστη χωρίς την έγκριση του. Είναι ζήτημα «ηλεκτρονικής» δεοντολογίας! Άλλαξα το nickname Кроткая το οποίο χρησιμοποίησες και έβαλα το όνομα σου.


  16. Νίκο, νομίζω πως το σχόλιό σου είναι ειρωνικό και δεν καταλαβαίνω γιατί. Δεν έχω ιδέα τι υπέστης στο γκράνμα. Δεν έχω ιδέα σε τι αναφέρεσαι. Διαβάζω περιστασιακά το γκράνμα και συνήθως μόνο τα ποστ, όχι τα σχόλια. Για και ως τι ακριβώς με εγκαλείς; Σου υποσχέθηκα υπεράσπιση και δεν στην έδωσα; Πότε έγινα δικηγόρος και δεν το κατάλαβα;

    Επίσης, σε προσέβαλα με κάποιο τρόπο, και επίσης δεν το κατάλαβα;

    Όσο για το νικ μου δεν είναι κατοχυρωμένο με κανένα κόπυράιτ, άλλωστε το κόπυράιτ του ανήκει μάλλον στο Ντοστογιέφσκυ ή/και στο ρώσικο λεξικό. Σε κάθε περίπτωση, προφανώς και δεν συμφωνώ με το να εμφανίζεσαι ως εγώ.

    Λυπάμαι, αλλά δεν καταλαβαίνω το «χιούμορ» σου.


  17. Δεν υπάρχει θέμα με το granma… δε μ’απασχολεί τίποτα σχετικό μ’αυτό!!

    Θα υπάρξει όμως θέμα αν αρχίσεις να συμπεριφέρεσαι σαν εκείνους τους ‘ελληναράδες’ που λένε τη Μακεδονία ακόμη, ‘σκόπια’! Αν κάνεις κάτι τέτοιο όσο με βλέπεις να χρησιμοποιώ το νικ Кроткая
    [δε βλέπω το λόγο να έχεις αντιρρήσεις ]
    νομίζω πως μια ώρα γρηγορότερα, με κατοχυρωμένο domain name και εμπορικό σήμα, θα απαιτήσω να κλείσεις το μπλογκ σου. Ή να αλλάξεις νικ! Μπορείς ας πούμε να το κάνεις ΞανθιάКроткая ή μικρήКроткая. Μου είναι παντελώς αδιάφορο!
    Έτσι; Να είσαι ευγενική όπως τώρα αλλά και έτοιμη να κλείσεις το βλογ σου μιας και το όνομα θα είναι κατοχυρωμένο από εμένα!
    Αρκετά όμως ασχολήθηκα μ’αυτό!
    Να έχεις ένα χαρούμενο και δημιουργικό απόγευμα!

    Кроткая


  18. Δεν υπάρχει θέμα με το granma… δε μ’απασχολεί τίποτα σχετικά μ’αυτό!!

    Θα υπάρξει όμως θέμα αν αρχίσεις να συμπεριφέρεσαι σαν εκείνους τους ‘ελληναράδες’ που λένε τη Μακεδονία ακόμη, ‘σκόπια’! Αν κάνεις κάτι τέτοιο όσο με βλέπεις να χρησιμοποιώ το νικ Кроткая [δε βλέπω το λόγο να έχεις αντιρρήσεις ] νομίζω πως μια ώρα γρηγορότερα, με κατοχυρωμένο domain name και εμπορικό σήμα, θα απαιτήσω να κλείσεις το μπλογκ σου. Ή να αλλάξεις νικ! Μπορείς ας πούμε να το κάνεις ΞανθιάКроткая ή μικρήКроткая. Μου είναι παντελώς αδιάφορο!
    Έτσι; Να είσαι ευγενική αλλά και έτοιμη να κλείσεις το βλογ σου μιας και το όνομα θα είναι κατοχυρωμένο από εμένα!
    Αρκετά όμως ασχολήθηκα μ’αυτό!
    Να έχεις ένα χαρούμενο και δημιουργικό απόγευμα!

    Кроткая


  19. Νίκο, ως διαχειριστής του ιστολογίου οφείλω να διαχειριστώ τον διάλογο που λαμβάνει χώρα εδώ διασφαλίζοντας την ομαλή διεξαγωγή και την συνέχεια του.

    Δύο παρατηρήσεις:

    1. δεν μου είναι απόλυτα σαφές τι θες να πεις απευθυνόμενος στην Krot και ταυτόχρονα ο τρόπος που διεξάγεται ο ψηφιακός διάλογος δεν μου επιτρέπει να αντιληφθώ σαφώς αν κάνεις χιούμορ ή όχι. Η πρακτική σε άλλα forums και blogs είναι ότι όταν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία για την πρόθεση του σχολιαστή το σχόλιο διαγράφεται ως ανάρμοστο ή επιθετικό. Εγώ επιλέγω να μην το κάνω γιατί μισώ τη λογοκρισία. Παρόλα αυτά θα χαιρόμουν αν μπορούσα να καταλάβω τι εννοείς.

    2. Αν υπάρχει κάποιο ζήτημα με άλλο blog (γράφεις κάτι για το granma) υπάρχει η δυνατότητα να βάλεις ένα λινκ για να καταλάβουμε κι εμείς τι εννοείς. Αν δεν θες να γίνεις συγκεκριμένος δεν υπάρχει πρόβλημα, αλλά δεν υπάρχει και λόγος να γράφεις για το granma αν δεν καταλαβαίνουμε.

    Αν θες να διευκρινήσεις εδώ είμαστε. Καλησπέρα.


  20. Νίκο,

    νομίζω πως το δικαίωμα της ελευθερίας του λόγου είναι κατωχυρωμένο από το Σύνταγμα, όπερ σημαίνει ότι είναι δικαίωμά μου να αποκαλώ τη χώρα στην οποία αναφέρεσαι όπως θεωρώ εγώ σωστό. Δεν έχω υπόψη κάποιο νόμο που να μου το απαγορεύει. Αν υπάρχει, παρακαλώ να μου το υποδέιξεις.

    Η επιθετικότητα και οι απειλές είναι νομίζω ένδειξη έλλειψης κοσμιότητας. Εξακολουθώ να είμαι κόσμια και ευγενής. Εξακολουθείς να μην είσαι.

    Αν σε ενδιαφέρει η άποψή μου σε σχέση με τη Μακεδονία, έχω κάθε καλή διάθεση να σου την εξηγήσω. Όχι όμως εδώ, γιατί δεν σκοπεύω να καταχραστώ άλλο την φιλοξενία του Χάρη, ανεβάζοντας σχόλια που καμία σχέση δεν έχουν με το ποστ.

    Θα ήθελα ακόμα να σε ενημερώσω πως το Кроткая είναι γένους θηλυκού και άρα δεν σε αντιπροσωπεύει ως χαρακτηρισμός ή προσωνύμι, εφόσον είσαι γένους αρσενικού. Σε περίπτωση που σε ενδιαφέρει, το αντίστοιχο αρσενικό είναι Кроткой.

    Συγγνώμη Χάρη, προσωπικά δεν σκοπεύω να επανέλθω πάντως.


  21. Δεν έχω προσέξει πως η Кроткая αναφέρει το FYROM αν και την διαβάζω αρκετά συχνά.

    Νομίζω όμως, ότι η Кроткая έβαλε τα πράγματα στη θέση τους με το να θυμήσει πως το Кроткая είναι γένους θηλυκού και το αντίστοιχο αρσενικό είναι Кроткой. Η επιλογή, πλέον, ανήκει στον Νίκο.


  22. Το κανάλι τι γένους είναι, μάτια μου;
    H FYROM;
    Sto Кроткая κόλλησες, μάτια μου;
    Ή κουβέντα να γίνεται;

    Καλησπέρα Χάρη…


  23. Kanali (ουδ) είναι το blog μου, καρδιά μου.
    Kanaliotis (αρσ) το όνομά μου.

    Αν θέλεις να σε λέω Кроткая κανένα πρόβλημα αλλά όταν υπογράφεις έτσι, να το υποστηρίζεις όπως μπορεί μια Кроткая να το κάνει, καρδιά μου…

    και εδώ παρέδωσα πνεύμα… δεν επανέρχομαι.


  24. Μάτια μου στο καλό..
    Εξαρχής και η Кроткая και εσύ, αν και είστε παιδιά του συστήματος και ακολουθείτε κατα πόδας τη μόδα και ίσως παπαγαλίζετε αδιακρίτως ότι σας σερβίρουν δε καταλάβατε οτι πάλι έρχεστε σε κόντρα με όλα αυτά που σας ‘φύτεψαν’ στο κεφάλι και τα οποία δε ‘χωνέψατε’ επαρκώς!
    Ολόκληρο ποστ αφιερωμένο στα δικαιώματα των φίλων της LGTB και αυτή, όπως κι εσύ, κόλλησε στο αν μπορώ να χρησιμοποιώ νικ θηλυκού γένους όντας αρσενικός! ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ; Δεν ξέρω; Με έχετε ‘κουφάνει’.
    ((Είπα κιόλας οτι στο μέλλον το Кроткая θα είναι το όνομα της εταιρείας μου))!
    Είστε απλώς… απίστευτοι.


  25. Φρρρρρ… Σφύριγμα λήξης. Ο διάλογος είναι εσωστρεφής και αυτοαναφορικός, δεν έχει καμία σχέση με το ποστ και δεν έχει καμία παραγωγική προοπτική.

    Νίκο, έχεις το δικαίωμα να έχεις την άποψη σου όως εδώ μέσα δεν επιτρέπω να αποδίδονται υποτιμητικοί χαρακτηρισμοί προς τους σχολιαστές μου, ειδικά όταν δεν διακρίνω την βάση της διαφωνίας και της παρεξήγησης. Αφήνω τα παραπάνω σχόλια εμφανή απλά για να φαίνεται ο λόγος που σταματώ αυτόν τον διάλογο εδώ.

    Δεν κλείνω τα σχόλια αλλά θα κόψω σχόλια αν χρειαστεί. Αυτό δεν είναι λογοκρισία, είναι απολύτως συνεπές με τις αρχές του blog που έχω αναρτήσει στην αντίστοιχη σελίδα.


  26. Εμένα πάντως αυτό με κάλυψε πλήρως.
    Αλλά διαβάσω και κανένα άλλο ποστάκι, για να είμαι σίγουρη…. 🙂


  27. …ή παλιόπαιδο είσαι ή άπιστος! Για κνίτη πάντως δε σε κάνω….

    υ.γ.: Καταπληκτικό το άρθρο σου! Πονάει μα και ο ήλιος τα ‘καψε τα φτερά του Ικάρου…


    • 🙂 Για το «παλιόπαιδο» δεν ξέρω αν ισχύει… Το «άπιστος» όμως το δηλώνω και ο ίδιος και μάλλον γι’αυτό δεν θα μπορούσα ποτέ να είμαι κνίτης! (έχω φίλους όμως) Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!



Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: