h1

Στον παρατημένο τόπο, τα παιδιά μεγαλώνουν νωρίς

15/12/2008

(Δημοσιεύω ένα κείμενο που μου έστειλε η ζωγράφος Τέτα Μακρή της οποίας τα γραφόμενα εκτιμώ και συναισθάνομαι)

ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΤΗΜΕΝΟ ΤΟΠΟ, ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕΓΑΛΩΝΟΥΝ ΝΩΡΙΣ.

Είμαι υπέρ της συντήρησης των πραγμάτων, υπέρ της διαφύλαξης των σχέσεων.
Θλίβομαι βαθύτατα για τις φθορές στα πανεπιστήμια και τις βιβλιοθήκες.
Προσπαθώ να θυμώσω μ’ αυτά τα παιδιά που διεκδικούν (συχνά με λάθος τρόπο) ένα καλύτερο αύριο. Όμως, δεν τα καταφέρνω. Ο θυμός μου δαπανήθηκε στη διαδρομή, σε αιτίες, περισσότερο σημαντικές.

Την δολοφονία του Αλέξη και όλων των προηγούμενων από «εκπαιδευμένους» αστυνομικούς.
Τους ξυλοδαρμούς (η ιστορία με την ζαρντινιέρα έχει σχέση μήπως με οικολογικές ανησυχίες;)
Τα τροχαία. Ένα χωριό εξαφανίζεται κάθε χρόνο.
Τις αυτοκτονίες στο στρατό.
Την συστηματική συγκάλυψη των οικονομικών σκανδάλων.
Την ανεργία.
Την προβληματική περίθαλψη.
Την προβληματική παιδεία.
Το προβληματικό σωφρονιστικό σύστημα.
Την απουσία κοινωνικής νοημοσύνης και τον υφέρποντα ρατσισμό.
Την αδιαφορία για το περιβάλλον.
Την καμένη ύπαιθρο, σπαρμένη με αυθαίρετα που κάθε λίγο εντάσσονται στο σχέδιο.
Την αισθητική και λειτουργική υποβάθμιση των πόλεων.
Την πολυτέλεια, την πρόκληση, τη χυδαιότητα, ενός μέρους της κοινωνίας.

Δεν υπάρχουν αθώοι. Είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι γι’ αυτά.
Δεν ανήκω σε καμιά θρησκεία. Στην κοσμοθεωρία μου δεν έχει θέση η τιμωρία και η ανταμοιβή.
Δεν κάνουν τον ύπνο μου καλύτερο, ούτε πιο μαγική τη σχέση μου με το φαινόμενο της ζωής,.
Απαιτώ όμως να μην υπάρξει και αυτή τη φορά συγκάλυψη.
Δεν έχω, δυστυχώς, εμπιστοσύνη στο κράτος. Αισθάνομαι μόνο απογοήτευση.
Δεν καταφέρνω να οργιστώ μ’αυτά τα παιδιά. Αισθάνομαι όμως εμπιστοσύνη.
Το αύριο, το ζήσαν σήμερα. Μεγάλωσαν νωρίς!

Τέτα Μακρή, ζωγράφος.

(Στη μνήμη του Αλέξη Γρηγορόπουλου, που δεν πρόλαβε να ζήσει)

16 Σχόλια

  1. σε τί διαφέρει η χώρα αυτή, από κεινες που κάνουν τα παιδιά στρατιώτες, που τα οπλίζουν με φανατισμό, απότις χώρες που επιτρέπεται η εργασια ανηλικων, από τις ΄χωρες που τα παιδιά υπόκεινται σε ακρωτηριασμό γεννητικών οργάνων, από το δουλεμπόριο, από την παιδική πορνεία ???
    και όταν αποχαιρετίσουμε το πιο αθώο θυμα-εκπρόσωπο, ας κάνουμε κάτι, πριν η απότομη και μονόπλευρη ενηλικιώση «στείλει» την επόμενη γενιά αδιάβαστη… το ένα παιδάκι κατά του άλλου, και όλα μαζί στην αυτοκαταστροφή


  2. Υπέροχο και αυτό κείμενο…
    μόλισ όμως έφτασα στην ευχή περί συγκάλυψης…
    γκρεμίστηκα…
    Σήμερα είδαμε ακόμα μία… πως να ελπίζουμε?
    :-)))


  3. Ενώ συμφωνώ με τα περισσότερα σημεία του κειμένου διαφωνώ με το «Είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι»
    Εγώ δεν είμαι (και πολλοί που ξέρω).

    Έτσι απλά.


  4. μέγα λογικό σφάλμα στο κείμενο:

    γιατί η «προβληματική παιδεία» είναι το βαθύτερο αίτιο όλων των υπολοίπων.

    αν μας μαθαίναμε τους εαυτούς μας να διαχωρίζουν το ηθικό και το ανήθικο (το διάσημο πανάρχαιο ερώτημα που γέννησε τη φιλοσοφία κατά κάποιο τρόπο), δε θα βρισκόμασταν στα χάλια του σήμερα


  5. «αν μας μαθαίναμε τους εαυτούς μας» –> αν μαθαίναμε στους εαυτούς μας

    σορρυ 🙂


  6. @Μ13, Το κείμενο δεν είναι δικό μου και γι’ αυτό δεν έχω απαντήσει στα σχόλια των φίλων πιο πάνω, δεν αισθάνομαι εξουσιοδοτημένος. Παρόλα αυτά θα ήθελα να πω ότι καταλαβαίνω τι εννοείς όταν λες για λογικό λάθος. Αυτό που απαντώ στον βαθμό που μου επιτρέπεται είναι ότι η γραφή της συντάκτριας δεν είναι σειριακή, μάλλον αναφέρεται στα πράγματα ως ένα ακατέργαστο νέφος και αποτελεί την δρομολόγηση μιας καταγγελίας που γίνεται διαισθητικά και όχι την διεκπεραίωση μιας ερμηνευτικής. Για τον λόγο αυτό δεν πρέπει να αναζητήσουμε μια κλίμακα αξιών ή σημαντικότητας στη σειρά με την οποία αναφέρονται κάποια πράγματα. Άλλωστε είμαι απολύτως βέβαιος ότι και η συντάκτης του κειμένου θα συμφωνήσει μαζί σου για το γεγονός ότι το θεμέλιο είναι η παιδεία και γι’ αυτό και η απουσία της αποτελεί και το βασικό αίτιο.


  7. Με την ευκαιρία της αναφοράς στην ερμηνευτική θα ήθελα να προσθέσω ότι έχω επιχειρήσει μια ανάλυση στο αμέσως προηγούμενο post μου.


  8. συμφωνώντας με indictos, με την έννοια, όχι ότι δεν είμαι μέλος της κοινωνίας, που αναγκαστικά επωμίζεται κάποια σοβαρά λαθη, ακόμα και με ανοχή, θα πω πως αυτο το «ολοι», απενοχοποιεί τους βασικούς υπευθυνους. μερικές φορές όμως είναι και απαραίτητο να αρθρώνεται ανρίσοτροφα, σαν συμπαράσταση στα θυματα. κατ αυτή τη εννοια, ναι είμαστε όλοι ¨μετανάστες» ή «είμαστε όλοι υποψήφιοι πυροβολημένοι».


  9. Χάρη
    τα ξέρεις ότι κι εγώ διαφωνώ με το «όλοι συνυπεύθυνοι», υποθέτω.

    Μάλιστα σε πιο λαϊκή διάλεκτο, είχα απαντήσει κάποτε στη γνωστή ρήση «στο ίδιο καζάνι βράζουμε όλοι» με το νεολογισμό «το καζάνι σου και ΔΡΟΜΟ».

    Αποποιούμαι απολύτως και εντελώς ΚΑΘΕ ευθύνης για τα όσα καταγγέλλει η αγαπητή ζωγράφος.

    Να πάνε στο ΔΙΑΟΛΟ – όπου και ΑΝΗΚΟΥΝ, όλοι, άμα λάχει. Και να μας αφήσουν, εμάς τις μειοψηφίες που ψάχνουν και φτιάχνουν πράματα, να τα κάνουμε…


  10. @indy, omadeon, maria, Κατανοώ απολύτως τι λέτε όμως δεν μπορώ να ξέρω τι σημαίνει ακριβώς το «συνυπεύθυνοι» για την συντάκτη του κειμένου, θα σας μιλήσω όμως με βάση μια προσωπική εντύπωση. Επειδή τυχαίνει να την γνωρίζω προσωπικά και να την εκτιμώ βαθύτατα θεωρώ ότι η λέξη είναι η απόρροια του αυξημένου βαθμού ευαισθησίας της για τέτοια ζητήματα και της αίσθησης της ότι δεν μπορούμε να μένουμε αμέτοχοι, ότι αφορά όλους μας και ότι πρέπει να διεκδικήσουμε. Δεν λέει ότι βράζουμε όλοι στο ίδιο καζάνι, ούτε ότι είμαστε υπεύθυνοι στον ίδιο βαθμό και με τον ίδιο τρόπο και πολύ περισσότερο δεν λέει το χριστιανικό «ουδείς αναμάρτητος» για να απενοχοποιήσει κάποιον «αμαρτωλό». Μάλλον να ευαισθητοποιήσει εμάς τους υπόλοιπους θέλει, δεν νομίζω ότι αναφέρεται σε πραγματική απόδοση ευθυνών και προφανώς δεν έχει την πρόθεση να απενοχοποιήσει τους ενόχους και τους ηθικούς αυτουργούς που είναι άμεσα και νομικά υπεύθυνοι. Απλά υπάρχει και μια ευαισθησία που είμαστε υποχρεωμένοι να κουβαλάμε και είναι πέρα και πάνω από το νομικό σκέλος, αφορά το κοινωνικό και επειδή γνωρίζω και εσάς ξέρω ότι συμφωνείτε. Από εκεί και πέρα εγώ στον βαθμό που μου αναλογεί προσωπικά δεν αισθάνομαι ότι φταίω, αλλά από την άλλη αισθάνομαι ότι δεν ξέρω αν έχω κάνει ότι μπορούσα να κάνω ώστε να δικαιούμαι να πω ότι σε κοινωνικό επίπεδο δεν φταίω. Γι’ αυτό, αν και διαφωνώ κι εγώ με τον τρόπο εκφοράς, προσπαθώ να δω την ουσία του μηνύματος και να συναισθανθώ την αγωνία. Την καληνύχτα μου σε όλους, θα χαρώ να συνεχίσουμε την κουβέντα αύριο.


  11. το κείμενο που ανάρτησες είναι αφορμή, μονο. μια χαρα έιναι το κείμενο, αλλά όσο διαβάζω και ακούω τα θύματα που είμαστε όλοι, ΄λίγο ή πολύ, να επαναλαμβάνουμε το «φταίμε όλοι», στην ουσία δεν ανησυχώ μήπως και αναλαβουμε τις ευθύνες που έχουμε, αλλά μήπως διευκολύνουμε το δρόμο της αδικίας. Δεν ξέρω να συνειδητοποιείται πανταχόθεν ότι οι ανήλικοι δεν διαθέτουν μηχανισμούς άμυνας για να αντέξουν όλη αυτή την ενοχοποίηση των εμπειρότερων. και εντάξει, «φταιμε»… και?αυτοκριτική χωρις επιμερισμό ευθυνών και ανασκευή, τί ωφελεί? (και πάλι δεν αναφε΄ρομαι στο κείμενο)
    αλλά στην περιρρεόυσα ατμόσφαιρα που αναζητά ένα «συγχωροχάρτι» αναμεταξύ της για να πάει ανενόχλητα ξανά για shopping therapy!
    (τις πρωτες μέρες άκουγα στην αγορά σχόλια έντονα, αυτοκριτικά, θλίψη, τώρα ακούω ξανά σχόλια του τύπου «βρισκομαι σ΄ ένα δίλημμα ανάμεσα στο τάδε ή δείνα εμππορευμα»… εσύ τί λές, ποιό να πάρω?»)


  12. Μαρία, σε αυτή τη βάση προφανώς και συμφωνώ. Το «φταίμε όλοι» συνήθως απλά ευαισθητοποιεί και κινητοποιεί τους πιο ευαίσθητους και όχι τους πραγματικά υπεύθυνους, το κράτος, τους φορείς. Όμως υπάρχει και η ευθύνη του καθένα μας / τους σε πολλά επίπεδα.

    Για να το πω πιο απλά θα αναφέρω παραδείγματα. Αν εγώ μετά τα σκάνδαλα, τις φωτιές, την ανικανότητα και τον αυταρχισμό της κυβέρνησης σκοπεύω να πάω και να ψηφίσω ΠΑΛΙ Νέα Δημοκρατία τότε καλά κάνουν και μου σπάνε το μαγαζί. Αν μένω σε ακριβό προάστιο, οδηγώ Καγιέν (το πιο άσχημο αυτοκίνητο ever) και νομίζω ότι η «Ελλάδα μας» είναι μια όμορφη χώρα και κάποιοι κακοί κουκουλοφόροι αμαυρώνουν την εικόνα της, τότε καλά κάνουν και μου σπάνε το μαγαζί. Και τέλος, αν μπροστά από το μαγαζί μου οι μπάτσοι χτυπάνε ένα παιδί και δεν βγαίνω να το βοηθήσω, τότε καλά κάνουν και μου σπάνε το μαγαζί.


  13. κι αν μεγαλώνουν το παιδί μου οικιακοί βοηθοί, αν δεν του δίνω δεκάρα απ΄πο τον ελεύθερο χρόνο μου, αν το παιδί μου το έχω αναποθέσει στους γονείς μου γιατί θλελω να κάνω «καρριέρα» των 700Ε, ακόμα κι αν δουλεύω σα σκυλί για να του εξασφαλίσω τα σινιέ παπούτσια που απαιτεί ο μικρόκοσμός του για να γίνει αποδεκτό, το παιδί αυτό μεγαλώνει μόνο του.
    και
    ενηλικίωση σημαίνει. βάζω εργασιακούς στόχους, έχω ανθρώπινες σχέσεις με ουσία και διάρκεια, ασχολούμαι μέσα από ομάδες που έχουν σκοπό να βελτι’ωσουν το κοινωνικό σύνολο, χωρίς κατ ανάγκη να με αφορά άμεσα……………………

    σκέψου ότι σε συνδυασμό με όλα αυτά που αναφέρεις,τα παιδιά «πηδάνε» βίαια τα δύο σκέλη και αναλαμβανουν με τραγικό τρόπο το τρίτο που έπρεπε, εμείς οι ενήλικες ΠΟΛΙΤΕΣ, καιόχι μόνο γονείς να τους είχαμε παραδώσει!
    νομίζω πως τώρα συννενοηθήκαμε για την πρέπουσα αντωνυμία


  14. ΑΔΕΛΦΕ ΜΟΥ/ΑΔΕΛΦΗ ΜΟΥ ΣΕ ΒΡΗΚΑ!! Ω ΤΙ ΧΑΡΑ!

    Σωστή η φίλη σου. Δε θα σχολιάσω κάτι άλλο. Καλές γιορτές!


  15. τα λογια ειναι φτωχεια τα παιδια περασαν στην πραξη αυτην που εμεις φοβηθηκαμε


  16. Αυτό το είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι, εγώ το καταλαβαίνω σαν το τσιτάτο της greenpeace «αν δεν είσαι μέρος της λύσης, είσαι μέρος του προβλήματος» και συμφωνώ.

    Δεν έχω ψηφίσει ποτέ κάποιο από τα κυβερνητικά κόμματα, δεν έχω υπερασπιστεί της κρατική βία και καταστολή, το αντίθετο, δεν… δεν… και έχω κάνει μερικά από αυτά που θα μπορούσαν ίσως να είχαν επιφέρει αλλαγές, αλλά
    νιώθω συνυπεύθυνη, με την λογική που ο ποιητής «ντρέπεται για την ζέστα του και για την ανθρωπιά του».



Σχολιάστε

