h1

Περί νηστείας

28/04/2008

«Μα καλά, εσύ δεν νηστεύεις;» μου είπε μια φίλη της μάνας μου θεωρώντας δεδομένο ότι εγώ πιστεύω και για τον λόγο αυτό θα έπρεπε και να νηστεύω.

«Όχι» απάντησα κι εγώ πολύ φυσικά και συνέχισα να μασουλάω το σουβλάκι μου χωρίς ίχνος ενοχής!

«Γιατί καλέ;» είπε σχεδόν σοκαρισμένη χωρίς να περάσει στιγμή από το μυαλό της ότι κι εγώ θα μπορούσα να την ρωτήσω ακριβώς το ίδιο, γιατί να νηστεύω;

«Γιατί δεν θεωρώ ότι αρκεί μια νηστεία για να μου συγχωρεθούν οι αμαρτίες μου» απάντησα και αμέσως συνειδητοποίησα ότι αυτό που είπα είχε διπλό νόημα.

Τα λόγια μου της άφηναν περιθώριο για να εννοήσει άλλο από αυτό που ήθελα να πω και να νομίσει ότι εννοώ πως έχω τόσες πολλές αμαρτίες που δεν με ξεπλένει τίποτα. Πιθανότατα αυτό κατάλαβε τελικά, ίσως επειδή είναι καλύτερο για εκείνη να θεωρεί ότι είμαι ένας κακός Χριστιανός βουτηγμένος στον βούρκο της ακολασίας από ότι ένας κοινός, άκακος άθεος. Έτσι, περίπου αυτόματα επέλεξε να με θεωρήσει το πρώτο χωρίς να σκεφτεί ούτε στιγμή ότι υπάρχει περίπτωση να μην πιστεύω σε αυτό που εκείνη θεωρεί αυτονόητο. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα, όχι η θρησκεία καθαυτή, αλλά όσα προκατασκευασμένα «αυτονόητα» αυτή κουβαλάει και εγκαθιστά στην συνείδηση των ανθρώπων και των κοινωνιών.

Χρόνια Πολλά σε όλους!

10 σχόλια

  1. σα δε ντρέπεσαι αμαρτωλό ερίφιο!

    Έχεις βέβαια κι ένα άλλοθι: τα κορίτσια νηστευουν όλο το χρόνο κι έτσι καθαρίζουν αυτά και για τις δικές σου αμαρτίες!

    Έχεις δίκιο Χάρη. Το χειρότερο είναι πως θεωρείται αυτονόητο ότι πιστεύεις.


  2. Θα παριστάνω λίγο το δικηγόρο της φίλης της μητέρας σου… Οι χριστιανοί ορθόδοξοι στην Ελλάδα αγγίζουν «δικτατορικό» ποσοστό (με τη λέξη δικτατορικό δεν υπονοώ κάτι). Λογικό είναι να σε θεωρήσει «έναν κακό Χριστιανό βουτηγμένο στον βούρκο της ακολασίας». Το λάθος της κυρίας αλλά και γενικότερα βρίσκεται αλλού.
    Ότι στην Ελλάδα η λέξη «ανεξιθρησκία» είναι άγνωστη στο λεξικό μας. Τουλάχιστον για τις μεγαλύτερες ηλικίες. Υπάρχει μεγάλη προκατάληψη.
    Κλείνω με κάτι άσχετο. Νομίζω το μεγαλύτερο ποσοστό άθεων υπάρχει στην Τσεχία.


  3. Εναλλακτικά μπορούσες να πεις ότι πιστεύεις στον Μεγάλο Σουβλακέα και ότι τρως +σουβλάκια+ για να ξορκίσεις τον μιαρό Σαλατανά!

    Χρονια Πολλά!


  4. Να λες ευτυχώς που δεν σκέφτηκε ότι αυτό που είπες

    “Γιατί δεν θεωρώ ότι αρκεί μια νηστεία για να μου συγχωρεθούν οι αμαρτίες μου”

    δεν πήγαινε για εκείνη, υπονοώντας ότι εκείνη έχει κάνει τόσες και τόσες αμαρτίες που νηστεύει ακριβώς γι’ αυτό το λόγο… να της συγχωρεθούν!

    Χρόνια πολλά και από μένα😉


  5. Χρονια πολλα ! Καλημερα !


  6. Καλο μηνα ! Καλησπερα !!!


  7. @Krot, το χειρότερο είναι όταν λένε αυτό το «εμείς» (οι χριστιανοί, οι Έλληνες) και σε συμπεριλαμβάνουν σε αυτό χωρίς να σε ρωτήσουν… Εκεί αρρωσταίνω!

    @Dr.Seeng, Όντως έτσι είναι και προσθέτω, ανεξιθρησκεία υπάρχει όμως σημαίνει ότι ανεχόμαστε τους αλλόθρησκους, όχι τους άθεους (ή καλύτερα τους άθρησκους)! Η Τσεχία, από όσο γνωρίζω, πράγματι έχει το μεγαλύτερο ποσοστό άθεων αλλά εκτός από αυτό είναι μια υπέροχη χώρα (η Πράγα είναι σαν ζαχαρωτό!). Κάποτε έμεινα εκεί για πέντε μήνες!😉

    @Polse, Δεν είναι κακή η ιδέα! Ευχαρισθώ!!!😀 Χρόνια Πολλά αδερφέ!!!

    @Astropeleki, Ομολογώ ότι δεν το είχα σκεφτεί έτσι, να που οι λέξεις λένε παραπάνω από όσα θέλουμε εμείς να πούμε! Χρόνια πολλά!!😀

    @poet1, Καλό μήνα και χρόνια φίλτατε!!!🙂


  8. Πίσω από τις λέξεις, βρίσκεται ο Αλέξης!😆


  9. Όπως όλες οι κατεστημένες παραδόσεις έτσι και η νηστεία περνάει το απαραίτητο personalization. Νομίζω ότι η νηστεία έχει νόημα όταν απέχεις από ό,τι πράττεις ή καταναλώνεις περισσότερο – καφές, κρέας, sex, Playstation κλπ. Παρόλα αυτά κατανοώ την απορία ορισμένων ανθρώπων όταν λ.χ. βλέπουν τα σουβλατζίδικα γεμάτα τη Μεγάλη Παρασκευή. Ορισμένα πράγματα συνδέονται είτε μας αρέσει είτε όχι.


  10. Φίλε exitmusician, λες «ορισμένα πράγματα συνδέονται είτε μας αρέσει είτε όχι». Η σύνδεση στην οποία αναφέρεσαι είναι μια κοινωνική σύμβαση, όχι μια παγκόσμια αλήθεια… Συμφωνώ ότι πολλά πράγματα είναι αυτονόητα αλλά νομίζω ότι αυτά αφορούν κάποιες «συνθήκες» οι οποίες είναι εξωτερικές του υποκειμένου, όπως οι φυσικές συνθήκες, π.χ. ο νόμος της βαρύτητας ισχύει για όλους ανεξάρτητα από το αν είναι αριστεροί, δεξιοί, μουσουλμάνοι, χριστιανοί ή γαύροι. Κάποια άλλα πράγματα είναι λιγότερο αυτονόητα γιατί άπτονται στην προσωπική αυτοδιάθεση και στην προσωπική επιλογή των υποκειμένων, και προφανώς εντάσσω την ιδέα της νηστείας και το ευρύτερο «ηθικοπλαστικό» πλαίσιο από το οποίο αυτή απορρέει, στην κατηγορία αυτή. Κι εγώ κατανοώ την απορία αυτών που βλέπουν τα σουβλατζίδικα γεμάτα την Μεγάλη Παρασκευή αλλά παρόλα αυτά δεν την συμμερίζομαι. Ο λόγος είναι ότι κι εκείνοι οφείλουν να κατανοούν ότι για κάποιους άλλους η Μεγάλη Παρασκευή είναι απλά Παρασκευή και ότι η νηστεία δεν είναι μια «φυσική» συνθήκη αλλά προσωπική επιλογή!



Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: